WTOREK 13.04.2021

„Wszyscy są witam Was”, zabawa muzyczna:

link do piosenki

Wszyscy są, witam Was, zaczynamy – już czas!

Jestem ja, jesteś Ty. Raz, dwa, trzy!

Wprowadzenie litery f, F – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Analiza i synteza słowa farby.

– Podziel słowo farby na sylaby: far – by, na głoski: f-a-r-b-y

– Co słyszysz na początku słowa farby? (f)

– Podaj przykłady słów rozpoczynających się głoską f (fajka, foka, flaga…), mających ja w środku(agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…)

– Z ilu głosek składa się słowo farby? (z 5)

– Określanie rodzaju głoski.

– Wypowiedz głoskę f długo: fffyyyy…

– Wypowiedz głoskę  f krótko: f, f, f, f, f…

– Co możesz powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).

– f a r b y – Określ spółgłoski (niebieskie) i samogłoski (czerwone)

– Podaj przykłady imion rozpoczynających głoską F – wielka litera (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).

 „W teatrze”, M. Szeląg, wiersz:
Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz i zadaj pytania do jego treści

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

 – w jakie miejsce przeniósł nas wiersz?

– po co chodzi się do teatru?

– jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?

– co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze 
Obrazki związane z teatrem

 „Rytmy”, zabawy matematyczne:

Rodzic z przedmiotów dostępnych w domu (klamerki, nakrętki, klocki lub wycięte elementy) układa dowolny rytm np.: biała nakrętka, czerwona nakrętka, biała nakrętka. Następnie dziecko nazywa i opisuje kolejne elementy, jego zadaniem jest ułożenie pod spodem takiego samego rytmu

„Kurtyna do góry, kurtyna w dół”, zabawa ruchowa

Dziecko maszeruje po pokoju trzymając w dłoniach chustę. Na hasło: „kurtyna w dół!”- dziecko chwyta chustę na dwa rogi, wyciąga do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Na hasło: „kurtyna w górę”, dziecko kuca i chwyta chustę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i staje na palcach naśladując podnoszenie kurtyny

Zajęcia popołudniowe:

 Zapraszam do wspólnego oglądania filmu edukacyjnego                               „Jak powstaje spektakl teatralny”:

link do filmu

Poniżej znajdziecie Państwo przykładowe karty pracy dla dzieci związane z tematyką teatru, których zadaniem jest rozwijanie spostrzegawczości, sprawności manualnej oraz utrwalenie poznanych cyfr.

Baletnica – link do pracy

Liczenie Teatr – link do pracy

Rysuj po śladzie link do pracy

„Teatralne lusterko”

Do wykonania tego zadania będzie nam potrzebne tytułowe lusterko. Mówimy dziecku, że zamieniamy się w aktorów teatralnych i za chwilę zagramy w ważnym spektaklu. Wręczamy mu lusterko i prosimy by mimiką twarzy, zilustrowało tytułową postać, o której będzie mowa np. „Dzielny żołnierz”, „Zawstydzona dama”, „Zły pirat”, „Wesoła dziewczyna”, „Płaczące dziecko” itp. Możemy też poprosić o to by dziecko przedstawiło Wam swoją ulubioną postać i uzasadniło swój wybór dobierając odpowiednie argumenty.

Poniżej inspiracja do wykonania własnej, teatralnej kukiełki: 

link prezentujący jak wykonać pracę

Zadania Karty Pracy 5- latki  strona 4-5

                                     6- latki strona 4-5

ZADANIA DODATKOWE:

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie LiczenieTeatr.jpg