Słuchanie listu książki do dzieci -wprowadzenie do tematu:

Drogie dzieci!
My, proszę dzieci, nie lubimy siedzieć w szufladzie w czasie zimy
ani za piecem sterczeć w lecie, jak jakie śmiecie czy rupiecie!
Ze strachu bledną nasze twarze, gdy ktoś kredkami po nas maże.
A przecież, drodzy Przyjaciele do szczęścia trzeba nam niewiele.
Jakaś półeczka czy szuflada
świetnie się dla nas właśnie nada.
Kącik bezpieczny, czysty, suchy,
by nie dosięgły nas maluchy…
Nie macie półki, Moi Mili?
To może byście ją zrobili?
Młotek, deseczka, gwóźdź, obcążki…
Tatuś pomoże.

„Książka i książka” – rodzic pokazuje dwie książki – zadbaną i zniszczoną. Prosi o porównanie obu rekwizytów. Dziecko wypowiada się na temat ich wyglądu : duża-mała, czysta-brudna, gruba, cienka, stara, zniszczona.

REGULAMIN POSZANOWANIA KSIĄŻEK:
– Myj ręce przed czytaniem.
– Nie zginaj rogów kartek.
– Używaj zakładki.
– Nie wyrywaj kartek z książki.
– Nie pisz i nie rysuj w książce.
– Nie czytaj przy jedzeniu.
– Nie śliń palców przy odwracaniu kartek.
– Obłóż książkę w papier lub folię.
– Napraw ją gdy się rozkleja.
– Nie czytaj przy słabym świetle.
– Podczas czytania siedź prosto i swobodnie.
– Nie zginaj cienkiej książki w rulon.

Ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” :
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)

Zadania do wykonania: