Poniedziałek 20.04.2020r.

Słuchanie opowiadania pt. „Chory domek”

W pewnym mieście stał sobie mały, zielony domek z czerwonym kominem. Pewnego dnia stało się coś dziwnego… Mieszkańcy domku rozpalili w dużym węglowym piecu rzeczy, które wpadły im w ręce, a były to śmieci, gumowe stare zabawki… Z komina zaczął unosić się czarny, duszący dym, który natychmiast rozprzestrzenił się wokół domu i okolicy. I tak było codziennie aż do momentu, kiedy duży piec zachorował. Zaczął się dusić i kaszleć, a piękny, czerwony komin nie mógł oddychać… Wezwano doktora, który sprawdził i bardzo dokładnie przebadał piec. Ogromnie się zmartwił, gdy zobaczył, czym mieszkańcy zielonego domku w nim palili. Wystawił receptę na natychmiastowe wyczyszczenie pieca i zakaz spalania śmieci, a w kominie założenie filtra. Po jakimś czasie piec był całkowicie zdrowy, a w okolicy z daleka było widać piękny, zielony domek z czerwonym kominem, nad którym świeciło słońce i nad którym unosił się biały dym.

„Czy powietrze jest czyste i zdrowe?” – rozmowa z dzieckiem
Dziecko odpowiada na pytania:
Co dymi?
Czy dym jest dobry dla naszego zdrowia?
Co zrobić, by powietrze było bardziej czyste i zdrowsze?
Dzieci odpowiadają

Zabawa: „Zatkany nos”
Dziecko zostaje poproszone o zatkanie nosa i buzi na kilka/kilkanaście sekund. Następnie rodzic zadaje pytania:
Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? (Oddychać)
Czym oddychamy? (Powietrzem)
Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy? (Udusilibyśmy się)
Wniosek z zabawy: Nie można żyć bez powietrza.
Jak myślisz: Komu jest potrzebne powietrze? Ludzie, zwierzęta, rośliny

„Wąchamy powietrze” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca
Dziecko maszeruje, na sygnał ustalony z rodzicem zatrzymuje się, wciąga głęboko powietrze nosem i wydycha ustami, mówiąc głośno aaa. Zabawę powtórzyć kilka razy.

„Czujemy wiatr” – zabawa sensoryczna (można wykorzystać suszarkę do włosów, kartkę papieru, wachlarz itp.)
Dziecko stoi w bezruchu i skupieniu, odwrócone przodem do kierunku wiatru i starają się poczuć podmuchy wiatru na policzkach. Mówi o swoich odczuciach związanych z wiatrem.

Eksperyment z balonem dla chętnych dzieci:

link do eksperymentu

Praca plastyczna – wiatrak

Dla dziecka należy przygotować: 1 duży prostokąt (np. przecięta wzdłuż kartka A4) i 2 kwadraty: po 10cm. Dziecko wykonuje kolejne czynności: złożenie kwadratów po przekątnej, rozcięcie ich po linii zagięcia; ułożenie prostokąta na kartce; ułożenie na prostokącie trójkątów.
UWAGA! Dziecko podaje nazwy figur początkowych – prostokąt, kwadraty, obserwują zmiany powstałe po złożeniu i podają nazwy figur, jakie powstały po złożeniu i rozcięciu, liczy figury.